Algemene informatie

24 juli, 14.07 uur

Tips om zonnebrand te voorkomen of te herstellen

Lekker bruin worden maar niet verbranden. Dat willen we het liefst. Genieten van de zon, dat kan als je er goed mee om gaat. Met de onderstaande tips kun je heerlijk genieten op een veilige manier.

Niet te lang in de zon en goed insmeren. Ja dat weten we allemaal. Toch gaan we soms onbewust nog steeds de mist in. Wat je moet doen, blijft dus belangrijk. Vooraf wat we moeten doen om zonnebrand tegen te gaan en achteraf wat we kunnen doen als we toch teveel zon gehad hebben.

Wat gebeurt er als de zon schijnt
Niets is lekkerder dan de zon op je huid voelen in de lente. De zon is ook goed voor je; voor de aanmaak van je botten en het creëert je gelukshormoon waardoor je je zo blij kunt voelen als de zon schijnt. En ja, ook voor je mooie bruine kleurtje waardoor je net wat ‘gezonder’ lijkt. Bij een beetje blootstelling aan Uv-straling kleurt het pigment in je huidcellen namelijk dat mooie bruine kleurtje. Maar bij blootstelling aan een (te) hoge dosis Uv-straling verbrandt je huid en dat wil je voorkomen. Niet alleen omdat het pijn doet maar ook omdat het ongezond is.

Acute zonschade, vaak in de jeugd, zou een rol spelen bij melanoom, de meest agressieve vorm van huidkanker. Ook treedt er bij een langdurige blootstelling aan de zon veroudering van de huid op waardoor ze rimpelig wordt. Daardoor kunnen andere vormen van huidkanker zich ontwikkelen. Of dit gebeurt en hoe snel dat gaat, is mede afhankelijk van je huidtype, de intensiteit en de duur van het zoncontact en eventuele medicatie.

Insmeren doe je zo:
Smeer jij je ook pas in als je op het strand of bij het zwembad bent? Niet meer doen! Insmeren doe je minstens 30 minuten voor je in de zon gaat liggen aan. Daarbij gebruik je voldoende zonnebrandcrème en gebruik daarbij een zonnecrème van minstens factor 30 en kies een crème die je zowel tegen UV-A als UV-B stralen beschermt. Smeer je elke 2 tot 3 uur opnieuw in en vaker na het liggen op de handdoek of op zand omdat er dan zonnemelk achter kan blijven. Ook bij waterbestendige zonnecrème smeer je je elke keer je als uit het water komt opnieuw in. Dit omdat de crème er bij het afdrogen weer af gaat. Voor je neus, oren en lippen gebruik je liever een sunblockstick. Het beste is dus om een sunblocker gewoon standaard in je Mat en Nat tas te stoppen. Zo ben je altijd voorbereid.

Meer tips om zonnebrand te voorkomen
Zorg dat je altijd minimaal een factor 30 zonnebrandcrème in je Kipling tas zit als je weg gaat. Een mini variant in je heuptas is ook een goede optie. Zo kun je altijd nog even extra insmeren.
Vermijd fel zonlicht en vermijd de zon tussen 11.00 en 15.00 uur. Op deze tijd is de zon het meest intensief.
Draag losse luchtige kleding en bescherm je hoofd met een pet of hoed of sjaal.
Smeer je altijd in voor je de zon in gaat en
Draag zoveel mogelijk een zonnebril met UV-werende glazen
Laat baby’s en jonge kinderen liefst in de schaduw spelen. Smeer baby’s en jonge kinderen altijd in met een sunblock of een zeer hoge factor en zorg dat hun hoofdje bedekt is met een hoedje of petje.


Herken zonnebrand op tijd
Een verbrande huid kleurt rood. Meestal voel je het direct en anders wel na een paar uur. De huid heeft dan de vuurrode kleur en is pijnlijk. Bij ergere zonnebrand kunnen er ook nog kleine of grote vochtblaasjes op de huid ontstaan. Check tussendoor of vraag iemand anders of je aan het verbranden (rood) bent.

Het is verstandig de verbrande huid met een lichte handdoek of losse luchtige (katoenen) kleding te bedekken. Blijf in elk geval in de schaduw of nog liever; blijf binnen. Ook de dagen daarna is het vermijden van nieuw zonblootstelling verstandig.

De huid kun je koelen met natte doeken of een zachte douche. Vermijd daarbij wel onderkoeling! Dep de huid daarna zachtjes droog en gebruik een vochtinbrengende-, hydrocolloïd crème of aftersun-lotion. Grote plakken dunne komkommer verkoelen en hydrateren je huid ook. Drink daarnaast regelmatig kleine slokjes water of een andere koele dranken (zonder alcohol). Meestal voel je het als je huid aan het verbranden is en kun je direct actie ondernemen. Ben je toch erger verbrand, zoek dan medische hulp.

Wanneer is medische hulp nodig?
Als er sprake is van hitteslag: koorts, snelle hartslag, vermoeidheid, draaierigheid, misselijkheid of braken of je je onwel voelt
Bij grote blaarvorming
Bij kleine kinderen
Bij symptomen van zonneslag of uitdroging
Als de huid zich na 1 week nog niet hersteld heeft

 

Ingezonden mededeling